پشم سرباره چیست و چه تفاوتی با پشم سنگ دارد

عایق پلی یورتان چیست ؟

عایق پلی یورتان چیست ؟


پشم سرباره چیست و چه تفاوتی با پشم سنگ دارد – این عایق از ذوب مواد سرباره کوره های بلند ذوب آهن تولید می شود. مواد شیمیایی باقی مانده کوره های بلند ذوب آهن به عنوان ماده اولیه این نوع عایق صوتی و حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد و با ذوب آن ها و تبدیلشان به الیاف این نوع عایق تولید می گردد. عمده فرایندهای صورت گرفته در تولید عایق سرباره فیزیکی است و ترکیبات شیمیایی مواد سرباره تا تبدیل به محصول، تغییراتی نخواهند کرد.

تبدیل ضایعات کوره های ذوب آهن به پشم سرباره، باعث افزایش بهره وری از مواد با تبدیل ضایعات این صنعت به ماده با ارزشی چون عایق پشم سرباره می شود.
این عایق از استانداردهای محیط زیست بسیار بالایی برخوردار است و بر خلاف بعضی از عایق های مشابه مانند پشم شیشه، باعث ایجاد حساسیت و بیماری ای پوستی و ریوی نمی شود. این موضوع به خصوص برای افرادی که شغل آن ها عایق کاری حرارتی می باشد و دائما با این مواد سر و کار دارد بسیار مهم می باشد.

تفاوت عایق های صوتی و حرارتی پشم سنگ و پشم سرباره چیست؟

پشم سنگ و پشم سرباره هر دو از عایق های معدنی هستند ولی تفاوت اصلی آن ها در نسبت مواد تشکیل دهنده است. پشم سنگ از 70 تا 75%، سنگ بازالت که از گروه سنگ های اذرین محسوب می شود و از بازمانده فعالیت های آتشفشانی به حساب می آید و 25% مواد سرباره تشکیل میشود، این در حالی است که میزان ترکیب فوق در پشم سرباره متفاوت است.

همین تفاوت در میزان ترکیب موجب مقاومت بالاتر پشم سنگ و در نتیجه برتری این عایق صوتی نسبت به پشم سرباره است. لازم به ذکر است که پشم سرباره از 75% مواد سرباره موجود در کوره بلند به دست می آید و می توان آن را از محصولات جانبی کارخانه فولاد دانست. بعضی از تولید کنندگان پشم سنگ تقریبا از بازیافت خالص سرباره فولاد استفاده میکنند.

ضریب انتقال حرارت در پشم سرباره

در مقایسه با پشم سنگ بالا تر است و این موضوع موجب شده تا پشم سنگ عایق حرارتی مناسب تری نسبت به پشم سرباره باشد. به هر میزان که ضریب انتقال حرارت هدایت کمتر باشد، راندمان عایق حرارتی بیشتر است. ضریب انتقال حرارت هدایتی در پشم سنگ w/mk 0.037 و در پشم سرباره w/mk 0.040 است. میزان مقاومت حرارتی پشم سنگ در مقایسه با پشم سرباره و دیگر عایق های حرارتی بالاتر است.

امروزه پشم سنگ و پشم سرباره از جمله مناسب ترین عایق های صوتی- حرارتی به شمار می روند و بالا ترین میزان کاربرد را در صنایع مختلفی همچون نفت، گاز و پتروشیمی و ساختمان دارند.

 

در صورت نیاز به مشاوره رایگان عایق کاری صوتی و حرارتی با ما در ارتباط باشید – 09155154196

کاربردهای پشم سرباره

بطور کلی موارد مصرف عایق پشم سرباره و عایق های معدنی، در عایق کاری حرارتی و صوتی، به شرح زیر می باشد:

– صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
– تاسیسات و ساختمان های مسکونی
– تاسیسات و تجهیزات صنایع آهن و فولاد و معادن
– وسایل و تجهیزات حمل و نقل و خودرو
– صنایع هواپیما و کشتی
– نیروگاه های تولید برق
– تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، لوازم خانگی و …

ویژگی های پشم سرباره

ویژگی ها و خواصی که عایق سرباره دارد باعث شده به یک عایق متمایز تبدیل شود. بعضی از خواص پشم سرباره شامل موارد زیر می باشد:

– دانسیته……………………………..30-50 Kg/m3
– نقطه ذوب………………………………….1300  ͦC
– حداکثر دمای کارکرد………………………..750  ͦC
– قطر الیاف……………………….6 الی 4 میکرومتر

– از نظر استحکام عایق های پشم سرباره انعطاف پذیر تا سخت و محکم می باشند
– در برابر جریان الکتریسته عایق می باشند
– پشم سرباره کاملا بهداشتی و غیر سمی می باشد
– استفاده از آن به هیچ عنوان عوارض پوستی و ریوی و سیلیکوز به همراه ندارد
– کاملا قلیایی است و میزان کلر در آن حدود 3.1 ppm می باشد که این مقدار کمتر از مقدار استاندارد 5 ppm است. به همین دلیل بر روی تمام فلزات بی اثر می باشد و فاقد اثر خوردگی است.
– عایق سرباره از موادی مانند سیلیسم، آلومینیوم، کلسیم، آهن و منیزیم ساخته شده است که دمای ذوب بسیار بالایی دارند، به همین دلیل این عایق در برابر حرارت بسیار مقاوم است و در اصطلاح نسوز می باشد. غیر قابل اشتعال می باشد و شعله ور نمی شود.
– سبک می باشد و به همین دلیل بار اضافی ایجاد نمی کند.
– به دلیل انعطاف پذیری که دارد و کاربری ساده آن، استفاده از این عایق در شرایط و مکان های مختلف آسان می باشد.

ویژگی های آکوستیکی

یکی دیگر از خواص مهم پشم سرباره عایق بودن این محصول نسبت به انتقال صدا می باشد. پشم سرباره در دامنه وسیعی از فرکانس صوتی دارای ضریب جذب صوتی بسیار مناسب ۰٫۸ تا ۰٫۹۵ می باشد و از دو طریق سبب کاهش انتقال صدا به درون یک فضا می شود: 1-کاهش شدت انتقال صدا 2-جذب صدا در سطح. لیکن با طراحی و کاربرد صحیح این محصول از نظر ضخامت و فرم لایه عایق می توان به نتایج بسیار مطلوبی در کنترل و کاهش انتقال و انعکاس صدا دست یافت.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اتصالات نصب عایق صوتی و حرارتی اینجا را کلیک کنید !

 


 

شرکت مهندسی بهران انرژی

 

ارائه دهنده محصولات عایق های حرارتی، صوتی و رطوبتی در سطح کشور و همچنین اتصالات نصب عایق

دارای ثبت اختراع و طرح صنعتی در زمینه عایق های حرارتی

ثبت طرح صنعتی گلمیخ و ابزار آلات اتصال عایق حرارتی

ثبت برند بهفیکس در سطح بین المللی

ثبت اختراع میخ معکوس

جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا با ما در ارتباط باشید:

مدیریت (مهندس صادق مفیدی): 09155154196

فروشگاه: 05137133991

وبسایت: www.behran-energy.com

اینستاگرام: کلیک کنید

تلگرام: کلیک کنید

دفتر مرکزی: خراسان رضوی، مشهد، بلوار توس، توس 41، ابتدای منطقه صنعتی نوری


عنوان مقاله: پشم سرباره چیست و چه تفاوتی با پشم سنگ دارد

 

پشم سربارهعایقعایق حرارتیعایق صوتی

اتصالات نصب عایقانواع عایق حرارتیانواع عایق صوتیبهران انرژیبهفیکسپروژه عایق کاری حرارتیپروژه عایق کاری صوتیپشم سربارهپشم سرباره چیستپشم شیشه یا پشم سنگتراگسیل دیوار مشترکتفاوت پشم سرباره و پشم سنگخرید پشم سربارهخرید عایق حرارتیخرید عایق صوتیخرید عایق مشهدعایق الاستومریعایق پشم سنگعایق پشم شیشهعایق حرارتی چیستعایق صوتیعایق کاریعایق کاری استودیوعایق کاری حرارتیعایق کاری دیوار داخلیعایق کاری دیوار میانیعایق کاری سقف نهاییعایق کاری صوتیعایق کاری موتورخانهعایقکاری سقف پیلوتمراحل انجام عایق کاری حرارتیمراحل انجام عایق کاری صوتیمشاوره عایق کاریمهندس صادق مفیدیمیخ معکوسنمایندگی پشم شیشه ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image