اتصالات پشم سنگ, اتصالات پشم شیشه, اتصالات نصب, ایزوگام, بهران انرژی, بهفیکس, دیسک اتصال گلمیخ کد D130, دیسک اتصال گلمیخ کد D190, دیسک اتصال گلمیخ کد D60, شرکت بهران انرژی, صرفه جویی در مصرف انرژی, عایق های حرارتی, عایق های رطوبتی, عایق های صوتی, گلمیخ, مبحث 19, مغزی اتصال گلمیخ 7 سانت کد ST, مغزی اتصال گلمیخ کد PP, مغزی اتصال گلمیخ کد ST, مغزی اتصال گلمیخ کد ZN , شرکت مهندسی بهران انرژی


عایق صوتی و هر آنچه باید درباره آن بدانیم!

به گزارش منابع جهانی، قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های صوتی، یکی از مهم‌ترین عواملی است که حس شنوایی عموم مردم جهان، به‌ویژه ساکنین شهرهای صنعتی و بزرگ را تهدید می‌کند.بررسی‌ها نشان می‌دهند که زندگی در کلان شهرها و شهرهای صنعتی، تا ۶۴ درصد خطر آسیب‌های شنوایی را افزایش می‌دهد بنابراین داشتن عایق صوتی اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

اگرچه قبلا تصور می‌شد که تنها آسیب دیدن سلول‌های حساس به صدا در حلزون گوش باعث کاهش قدرت شنوایی در افراد می‌شود، اما دانشمندان اخیرا دریافته‌اند که حتی حدود متوسطی از آلودگی‌های صوتی نیز این قدرت را دارد تا سیستم شنوایی ما را مختل و تضعیف کند.

با این اوصاف، با همهمه‌ای که در شهرهای بزرگ برپاست، با کارخانه‌هایی که مدام گوش هر شنونده‌ای را می‌خراشند و اتومبیل‌هایی که روز‌به‌روز نیز به تعدادشان افزوده می‌شود، چه باید کرد؟

عایق صوتی چیست؟

آلودگی صوتی، اکنون یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی خانواده‌هایی است که زندگی در خانه‌های بزرگ و ویلایی قدیم را فراموش کرده‌اند و خود را در آپارتمان‌های چندین و چند طبقه و پرهیاهو گرفتار کرده‌اند.

خانواده‌هایی که گاهی تاثیر آلودگی‌های صوتی در مراودات و رفتارهای شخصی و اجتماعی آن‌ها نیز بروز می‌کند. گاهی بخش اعظمی از بداخلاقی‌های روزمره ما، ناشی از سروصداهایی است که در پیرامون خود تجربه می‌کنیم و از همین رو بدیهی است که سروصدا را به عنوان اولین چالشی معرفی کنیم که در زندگی آپارتمان نشینی حکم‌فرما است.

اولین و شاید بهترین راهکار برای پاسخ‌گویی به این چالش، استفاده از یک عایق صوتی مناسب در ساختمان است. عایق صوتی، در تعریف به المان‌ها یا عناصری اطلاق می‌شود که قادرند صدا را جذب کرده یا کاهش دهند. المان‌هایی که با افزایش فاصله میان منبع و منشا صدا، جذب صدا یا انعکاس آن، بخشی از اصوات ناخوشایند و مزاحم محیط را دفع می‌کنند.

انواع عایق صوتی

اصولا از عایق‌های صوتی برای دو منظور استفاده می‌کنند. اول برای جذب و حذف نویزهای محیط خارجی و دوم به منظور جذب و جلوگیری از انعکاس نویزهای محیط داخلی.
قطعا انتخاب یک عایق صوتی مناسب، بسته به محیطی که می‌خواهیم در آن از این عایق استفاده کنیم، به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد و مستلزم برخی ملاحظات فنی خاص است.

جدای از مبحث مهم قیمت تمام شده که طبیعتا رکن اولیه انتخاب هنگام خرید است، باید به این مهم توجه شود که محیط مورد نظر، در چه محدوده‌ای از حد مطلوب صوت قرار گرفته است.

طبعا عایق صوتی مورد استفاده در یک کارگاه صنعتی، با عایقی که در واحدهای مسکونی استفاده می‌شود متفاوت است. از طرف دیگر، در داخل یک ساختمان نیز اتاق خواب با آشپزخانه و موتورخانه تفاوت‌های فاحشی دارد.

به علاوه، یک عایق صوتی به مفهوم کامل حذف اصوات از محیط نیست، اگرچه چنین عایقی، علی‌رغم تمامی تبلیغات غلو شده امروزی وجود خارجی نیز ندارد، اما هیچ‌کس هم به دنبال حذف همه اصوات از محیط زندگی و کار خود نیست.

به عنوان نمونه در داخل یک ساختمان، حد مطلوب قسمت‌های مختلف منزل عبارت است از:

  • اتاق خواب معادل ۳۰ دسی بل
  • اتاق نشیمن معادل ۴۰ دسی بل
  • آشپزخانه معادل ۴۵ دسی بل

اولین نکته در دسته‌بندی عایق‌های صوتی مصالح و متریال آن‌ها است.

به‌عنوان مثال، فوم‌های شانه تخم‌مرغی اغلب برای جلوگیری از انعکاس صدا مورد استفاده قرار می‌گیرند و اتفاقا علی‌رغم قیمت پایین، کارایی خوبی نیز در این زمینه دارند، اما فوم‌های الاستومری، با وجود این‌که به اشتباه به عنوان یکی از عایق‌های صوتی مرغوب معرفی شده‌اند، بیشتر عایق حرارتی به شمار می‌آیند تا عایق صوتی.

علاوه بر موارد ذکر شده، لازم است در ابتدای امر مشخص کنید که چه نوع صوتی را قصد دارید جذب یا دفع کنید.

اصوات کوبشی

نوع اول صوت‌ها، اصوات کوبشی نام دارند که در اثر برخورد اجسام با یکدیگر، صدای دویدن و امثال آن تولید می‌شوند.

اصوات هوابرد

نوع دوم صوت‌ها، اصوات هوابرد هستند که شامل صداهایی نظیر موسیقی، صدای خندیدن و صوت‌هایی از این دست می‌شوند. هریک از این اصوات، متریال و عایق‌های صوتی خاصی را می‌طلبند.
به عنوان مثال، صوت‌های هوابردی نظیر صدای خنده یا صحبت کردن و امثال آن، در ساختمان‌های مسکونی و زندگی آپارتمان نشینی بسیار پررنگ هستند و بهترین راهکار برای رفع این مشکل، استفاده از عایق‌های صوتی دیوار مشترک است.

عایق صوتی دیوار مشترک، همان‌طور که از نام آن نیز برمی‌آید، روی دیوار مشترک دو اتاق یا دو واحد نصب می‌شود و می‌تواند در ضخامت‌ها و تعداد لایه‌های متفاوتی ارائه شود.

در مورد سقف واحدها نیز ممکن است از یک عایق صوتی با ضخامت بالاتر استفاده شود تا بتواند علاوه بر اصوات هوابرد ساختمان، از صداهای کوبشی که در اثر راه رفتن و حرکت دادن اجسام به وجود می‌آیند نیز جلوگیری به عمل آورد.

عایق‌های صوتی انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی همه‌ی آن‌ها می‌پردازیم.

عایق صوتی ایکس پی اس (XPS)

یکی از مصالح پرکاربردی که در برخی عایق‌های صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، فوم ایکس پی اس است. فومی که از پلی استایرین اکسترود شده دارای سلول های بسته ساخته شده است و می‌تواند علاوه بر صوت، به عنوان یک عایق حرارتی و رطوبتی مقاوم نیز کاربرد داشته باشد.

علیرغم این‌که ضخامت این قبیل عایق‌های صوتی چندان بالا نیست، اما استحکام فوق‌العاده‌ای داشته و قابلیت جذب و حذف صوت خوبی از خود نشان می‌دهند.

به علاوه، وزن سبک این عایق صوتی و مقاومت خوب آن در قبال خزش‌ها و بارهای ثابت طولانی، آن را قادر ساخته است تا به عنوان بخشی از ساختمان هنگام ساخت و ساز نیز مورد توجه قرار بگیرد.

عایق‌ صوتی یونولیتی

یونولیت‌ها، با توجه به چگالی بالایی که دارند، این قابلیت را دارند تا در اماکن پرسروصدایی همچون کارگاه‌های صنعتی و موتورخانه‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرند. موادی که عموما از پلی استایرن ساخته می‌شوند و می‌توان هنگام سفت کاری در ساختمان نصب‌شان کرد.

این قبیل عایق‌های صوتی توانایی جذب صوت بالایی از خود نشان می‌دهند و معمولا محیط آرام و ساکتی را برای افراد رقم می‌زنند. در کنار قابلیت‌ها و کیفیت بالای این عایق‌ها، از وزن سبک و قیمت به مراتب پایین عایق‌های یونولیتی نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

شاید به همین دلیل است که در حال حاضر، عایق‌های صوتی به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین عایق‌های صوتی و حتی رطوبتی و حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عایق‌ صوتی پلی یورتان و فوم‌ ریباند

فوم‌های ریباند در حقیقت مجموعه‌ای از تکه‌های فوم پلی یورتان هستند که از مقاومت صوتی بالایی برخوردارند و در صنعت نیز کاربرد زیادی دارند.

فوم‌های پلی یورتان، خود به تنهایی عایق‌های بسیار مناسبی برای صدا هستند و در این بین، جمع‌آوری ضایعات فوم‌های پلی یورتانی و میکس آن‌ها با چسب برای تولید نوع جدیدی از عایق‌های صوتی می‌تواند ایده جذاب و مقرون به صرفه‌ای باشد.

عایق‌ صوتی شانه تخم‌مرغی

نام این عایق‌های صوتی از شکل ظاهری‌شان می‌آید. فوم‌هایی اسفنجی که کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساختمان ‌سازی و کارگاه‌ها دارند. بسیاری از آمفی تئاترها و کارخانجات صنعتی با استفاده از این عایق‌های صوتی عایق‌بندی می‌شوند.

ساختارشش وجهی این عایق‌ها باعث بالا رفتن جذب صوتی در آن‌ها می‌شود و از طرف دیگر، ماهیت بسته بودن ساختار سلولی در آن‌ها نیز سبب می‌شود تا از این فوم‌ها، به عنوان عایق‌های حرارتی و رطوبتی نیز استفاده شود.

 

جهت مشاوره رایگان و خرید عایق های صوتی و حرارتی و همچنین اتصالات نصب با ما در ارتباط باشید:

مدیریت شرکت: 09155154196

تلفن فروشگاه: 05137133991

تلگرام مجموعه: کلیک کنید

مقالات فنی ساختمان

ابزار آلات نصب عایق حرارتیابزار آلات نصب عایق صوتیاتصالات نصب پشم سنگاتصالات نصب پشم شیشهاصوات کوبشیاصوات هوابردانواع عایق صوتیبهران انرژیخرید عایق حرارتیخرید عایق رطوبتیخرید عایق صوتیشرکت بهران انرژیعایق صوتی ایکس پی اسعایق‌ صوتی پلی یورتانعایق صوتی چیست؟عایق‌ صوتی شانه تخم‌مرغیعایق صوتی و هر آنچه باید درباره آن بدانیم!عایق‌ صوتی یونولیتیفوم‌ ریباندگلمیخمبحث 19میخ معکوسنصب پشم سنگنصب پشم شیشهیونولیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image