عایق حرارتی چیست ؟

عایق کاری صوتی، انجام عایق کاری صوتی، اجرای عایق کاری صوتی، عایق صوتی مشهد، عایق کاری صوتی مشهد، عایق کاری صوتی دیوار داخلی، بهران انرژی، پشم سنگ، آکوستیک، خرید عایق صوتی مشهد، انجام عایق کاری صوتی مشهد، عایق مشهد


عایق حرارتی چیست؟ – در تأسیسات گرمایشی و برخی فضاهای کاری، برای کم کردن تلفات حرارتی سطوح مختلف ساختمان، لوله‌ها، کانال‌ها و مخازن و جلوگیری از نفوذ رطوبت و انتقال صدا، از مواد و مصالحی به نام «عایق» استفاده می‌شود. عایق‌های حرارتی مصالحی هستند که برای جلوگیری از انتقال حرارت استفاده می‌شوند. این عایقها از دو گروه اصلی تشکیل شده اند که روش کار آن‌ها کاملاً متفاوت است:

  • عایق‌هایی که در ساختار آن‌ها حبابهای هوا وجود دارد و باعث کاهش هدایت حرارت می‌شوند.
  • عایق‌هایی که حرارت را باز می تابانند. این نکته را در نظر داشته باشید که عایقها باید حدود ۲۰ میلی‌متر فاصله هوایی تعبیه شود.

“می توان جهت ایجاد فضای 20 میلیمتری هوا از اتصالات نصب عایق شامل گلمیخ، میخ معکوس، دیسک اتصال و مغزی بهفیکس که توسط بهران انرژی تولید شده اند استفاده نمود.”

 

با پیشرفت تکنولوژی و لزوم احداث ساختمان‌های سبک‌تر لازم شد که ضخامت جداره‌ها به حداقل کاهش یابد؛ در پی آن مسئله گریز حرارت از پوسته خارجی بنا مطرح شد؛ بنابراین به منظور کاهش هزینه ایجاد گرما و سرما، با قرار دادن عایق حرارتی در پوسته ساختمان‌ها ضریب هدایت حرارتی مجموعه را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند.

اصولاً حرارت به سه طریق انتقال می‌یابد:تابش، همرفت هدایت. در دو طریق اول یک محیط سیال یا خلأ برای انتقال گرما لازم است؛ ولی روش سوم انتقال در اثر تماس اجسام با یکدیگر صورت می‌گیرد. انتقال حرارت از جداره‌های خارجی ساختمان به شکل هدایت حرارت، مهمترین عامل اتلاف یا کسب حرارت در ساختمان‌های معمولی است.

عایق‌های حرارتی انباشته به صورت آزاد

عایقهای انباشته به صورت آزاد یا فله به دو صورت رشته‌ها (یا تارها) و دانه‌های سبک وجود دارند. رشته‌ها شامل پشم مصنوعی، پشم سنگ، پشم شیشه،پشم سرباره یا الیاف گیاهی (که معمولاً پشم چوب است) می‌باشند که باید توسط اتصالات نصب بهفیکس شامل گلمیخ، میخ معکوس، دیسک اتصال و مغزی فلزی بهفیکس که می تواند فاصله معینی حدود 20 میلیمتر ایجاد کند نصب شوند.

دانه‌ها از مواد معدنی منبسط شده مانند پرلیت، ورمیکولیت، خاک رس و نظایر آن یا از مواد گیاهی مانند خرده‌های چوب پنبه تهیه می‌شوند.

 

استفاده از عایق حرارتی انباشته

استفاده از عایق حرارتی انباشته

استفاده از عایق حرارتی انباشته

استفاده از عایق حرارتی انباشته

استفاده از عایق حرارتی انباشته

استفاده از عایق حرارتی انباشته

 

عایق هدایتی حرارت

عایق هدایتی حرارت، عایقی است که از انتقال حرارت به روش هدایت، جلوگیری می‌کند.

 

صورت‌های مختلف عایق‌های حرارتی:

مصالح عایق حرارتی عموماً از مواد مرکب ساخته می‌شوند.

1-عایق‌های انباشتنی:این عایق به دو صورت الیافی یا دانه مرکب وجود دارد. الیاف شامل:پشم شیشه، پشم سنگ و الیاف مصنوعی … دانه‌ها از مواد مصرفی منبسط شده مانند:پرلیت، پلی استایلین و… از این نوع عایق در داخل ملات‌ها به عنوان دانه بندی استفاده می‌شود.

2-عایق پتویی:این عایق از جنس پشم مصنوعی ، پشم سنگ، پشم شیشه، پشم سرباره، پشم چوب و پشم حیوانات در ضخامت‌های متفاوت تا ۱۰۰ میلی‌متر و به عرض‌های مختلفی بریده می‌شوند.

این نوع عایق‌ها برای عایق کاری مخازن و لوله‌ها استفاده می‌شود. عایق‌های قطعه‌ای:ای نوع عایق از نظر مصالح مشابه عایق‌های پتویی هستند ولی طولشان کمتر. برخی از آن‌ها پوشش کاغذی دارند که در دو لبه به صورت نوار روی قطعات را می‌پوشانند وئ نصب آن‌ها را در قاب آسان‌تر می‌کنند. این نوع عایق در بین دیوارها و پشت مصالح استفاده می‌شود.

3-دال‌های عایق:دال‌های عایق به صورت قطعات سخت ساخته می‌شوند و ابعاد آن‌ها تا حدودی از عایق‌های قطعه‌ای کوچکتر است. گاهی اوقات به صورت چند لایه ساخته می‌شوند.

 

جهت خرید انواع عایق های حرارتی و صوتی واتصالات نصب با ما در ارتباط باشید

 

4-عایق‌های منعکس‌کننده:معمولاً از سطوح فلزی ساخته می‌شوند و ممکن است با پشت بند یا بدون آن به کار روند.

5-عایق‌های پاشیدنی:از اختلاط تارها یا سایر مصالح ریزدانه و متخلخل با انواع ماده تهیه می‌شوند. این مواد چسبنده به مناسبت کاربری آن انتخاب می‌شوندو در نقاطی از ساختمان که شکل یا وضع قرار گرفتن عناصر به ترتیبی است که استفاده از آن‌ها را طلب می‌کند، پاشیده می‌شود.

 

برای عایق نمودن اجزای فلزی در برابر آتش، عایق مناسب ضد آتش را به آن می‌پاشند.

 

9-عایق‌های کفی تزریقی در جا:از رزین‌های پلیمری ساخته می‌شوند این عایق‌ها از دو جز تشکیل شده‌اند که پس از اختلال کف تولید می‌کنند و پس از مدتی در جایی که فضای مورد نظر را پرکرده‌اند سخت می‌شوند.

عایق‌های ویژه:عایق‌های ویژه از انواع مصالح متخلخل و سبکند که برای مصارف به خصوصی طراحی و اجرا می‌شوند.

 

انواع عایق‌های حرارتی از نظر جنس

  • پشم شیشه: این ماده با وزش بخار آب بر روی الیاف تهیه شده از شیشهٔ مذاب تهیه می‌شود. جرم مخصوص آن بین ۸ تا ۱۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب و حداکثر درجه حرارت کار آن ۶۰۰ درجهٔ سانتی گراد است.
  • پشم معدنی: عایق پشم معدنی با وزش بخار آب روی الیاف تهیه شده از سنگ آهک خاک رس دار گداخته یا سربارهٔ ذوب آهن تهیه می‌شود. برای عایق کاری دمای پایین، پشم معدنی به وسیلهٔ یک ورقهٔ کاغذ قیر اندود پوشیده می‌شود. برای دمای بالا، از پشم معدنی مجهز به ورق آلومنیمی یا توری گالوانیزه استفاده می‌شود.
  • پشم سنگ: این عایق از سنگ‌های طبیعی سیلیس دار ساخته می‌شود. پشم سنگ از عبور الیاف سنگ مذاب از میان بخار آب یا هوای گرم ساخته می‌شود. دمای حد کاربرد آن ۸۵۰ درجه سانتی گراد است. کاربرد پشم سنگ، مانند پشم معدنی است.
  • الیاف مصنوعی: این الیاف به صورت ذوب ریسی تولید و تهیه می شود که از پت های مصنوعی در ذوب ریسی استفاده می شود برای عایق کاری ساختمان و در صنعت خودرو کاربرد بخصوصی دارد.

انواع عایق حرارتی از نظر شکل و نحوهٔ استفاده

عایق‌های حرارتی کفی تزریقی درجا

عایقهای کفی تزریقی درجا یا توده‌های متخلخل، از رزین‌های مایع مصنوعی ساخته می‌شوند. دو جزء تشکیل دهنده عایق، هنگام مخلوط شدن، کفی تولید می‌کنند که پس از مدتی سخت شده و فضای تزریق شده را در بر می‌گیرند.

عایق‌های حرارتی پتویی

این عایقها از پشم سنگ، پشم شیشه، پشم سرباره، پشم چوب، پنبه، پشم حیوانات در ضخامتهای متفاوت تا ۱۰۰ میلی‌متر، تهیه و به عرضهای مختلف بریده می‌شوند و گاهی دارای پوششی از ورقه آلومینیوم یا کاغذ صنعتی (کرافت) هستند.

عایق‌های حرارتی از نوع تخته‌های عایق

تخته‌های عایق از مصالح گوناگونی مانند نی، چوب و پشم سنگ ساخته می‌شوند. تخته‌های عایق برای منظورهای مختلفی از قبیل پوشش بیرونی و درونی دیوارها و عایق سقفها به کار می‌روند.

عایق‌های حرارتی قطعه‌ای

عایقهای قطعه‌ای، شبیه عایقهای پتویی هستند، ولی طولشان محدودتر، و معمولاً در حدود ۱٫۲۰ متر و کمتر، و ضخامتشان تا ۱۸۰ میلی‌متر می‌رسد. برخی از آن‌ها دارای پوشش کاغذی هستند که در لبه‌ها به صورت باریکه‌ای روی قطعات را پوشانده و نصب آن‌ها در قاب را آسان‌تر می‌شود.

عایق‌های حرارتی موجدار

عایقهای موجدار از جنس کاغذ چند لایهٔ موجدار هستند با پاشیدن چسب بر روی این عایق‌ها لایه‌های آن‌ها به همدیگر چسبانده می‌شوند که به افزایش استحکام آن‌ها کمک می‌کند در حالی که در انواع دیگر با یک ورقه پوشانده می‌شوند و دارای ویژگی گرمابندی بهتری هستند

 

تاوه‌ها یا بلوکهای عایق

تاوه‌ها یا بلوکهای عایق به صورت قطعات صلب ساخته می‌شوند و ابعاد آن‌ها تا حدودی از عایقهای قطعه‌ای کمتر است. گاهی اوقات تاوه‌ها ممکن است برای استحکام بیشتر به صورت دو لایه و بیشتر به هم چسبانده شوند. تاوه‌ها از مصالحی چون چوب پنبه، خرده چوب و سیمان، پشم سنگ با یک ماده چسباننده، ورمیکولیت با قیر، کف شیشه، بتن متخلخل (کفی یا گازی)، پلاستیکهای متخلخل، لاستیک سخت متخلخل، بتن سبک دانه از انواع پرلیتی، ورمیکولیتی یا پوکه رسی ساخته می‌شوند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد عایق عای حرارتی

و خرید محصولات لطفا به فروشگاه ما مراجعه نمائید!

 

 

منبع: ویکی پدیا

لینک مقاله: کلیک کنید

عایقعایق پشم شیشهعایق حرارتیمقالات فنی ساختمان

اتصالات نصب عایقانواع عایق حرارتیانواع عایق صوتیبهران انرژیبهفیکسپروژه عایق کاری حرارتیپروژه عایق کاری صوتیپشم شیشه یا پشم سنگپشم معدنیتاوه‌ها یا بلوکهای عایقتراگسیل دیوار مشترکخرید عایق حرارتیخرید عایق صوتیخرید عایق مشهدعایق الاستومریعایق پشم سنگعایق پشم شیشهعایق حرارتی چیستعایق حرارتی چیست ؟عایق صوتیعایق کاریعایق کاری استودیوعایق کاری حرارتیعایق کاری دیوار داخلیعایق کاری دیوار میانیعایق کاری سقف نهاییعایق کاری صوتیعایق کاری موتورخانهعایقکاری سقف پیلوتعایق‌های حرارتی از نوع تخته‌های عایقعایق‌های حرارتی پتوییعایق‌های حرارتی قطعه‌ایعایق‌های حرارتی کفی تزریقی درجاعایق‌های حرارتی موجدارمراحل انجام عایق کاری حرارتیمراحل انجام عایق کاری صوتیمشاوره عایق کاریمهندس صادق مفیدیمیخ معکوسنمایندگی پشم شیشه ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image