پشم شیشه چیست و چه کاربردی دارد؟


پشم شیشه چیست و چه کاربردی دارد؟ – پشم شیشه در زبان انگلیسی به  fiberglass, rockwool, glass wool اطلاق میشود. پشم شیشه از انواع  الیاف معدنی است که در واقع پشم شیشه نوعی عایق حرارتی صوتی-میباشد که متشکل از مواد بازیافت شده از شیشه ذوب شده همراه با مقداری ماسه معمولی و رزین است. الیاف پشم شیشه بسیار کوچک و ریز است وسوزنی شکل می باشد. پشم شیشه یک نوع عایق صوتی-حرارتی بوده که بسیار پرمصرف و قدیمی می باشد. این ماده حدود چهل سال است که در داخل کشور ما تولید می گردد و یکی از بزرگ ترین تولید کنندکان آن در ایران، شرکت پشم شیشه ایران می باشد.

پشم شیشه یکی از انواع عایق های حرارتی بوده که سلول باز می باشند. هم چنین توانایی جذب رطوبت محیط را دارند. در مجاورت این ماده با بخار آب اسید سیلیسیک تولید می گردد. بنابراین چنانچه از این ماده به خوبی محافظت نگردد سبب رشد باکتری ها و قارچ ها مابین الیاف آن می شود. این ماده دارای الیاف سوزنی شکلی می باشد. چنانچه با پوست دست تماس پیدا کنند سبب خراشیدگی آن می گردند. هم چنین اگر این الیاف به ریه ورود پیدا کنند دیگر خارج نشده و تنفس کردن ذرات معلق بیماری های تنفسی و پوستی ایجاد می کند. حداکثر دمایی که پشم شیشه می تواند تحمل کند ۵۵۰ درجه سانتی گراد می باشد. این ماده در گسترش دادن آتش تاثیری نداشته و در برابر آتش نیز گازهای سمی تولید نمی کند.

پشم شیشه تخته ای یا تایل

پشم شیشه تخته ای یا تایل

محدوده دمایی مناسب برای پشم شیشه

بازه دمایی متعادل برای پشم شیشه در کاربردهای گوناگون از منفی صد و نود وپنج درجه سانتیگراد تا صد و بیست درجه سانتی گراد است. اما در کاربرد های خاص این بازه دمایی به 450 درجه سانتیگراد می رسد.

مقاومت دمایی پشم شیشه

پشم شیشه نیز مانند سایر عایق ها تا دمای خاصی قادر به تحمل دما میباشد که آستانه دمایی پشم شیشه تا 550 درجه سانتیگراد است اما با این تفاوت که پشم شیشه نقشی در روند توسعه آتش سوزی ندارد و گازهای گلخانه ای و سمی در هنگام آتش سوزی از خود تولید نمیکند.

شاخص های فنی پشم شیشه

مهمترین عوامل انتخاب پشم شیشه خوب عبارتند از:

1. دانسیته (density)

2. ضخامت(thickness)

3. نوع لفاف یا روکش(facing)

لازم به ذکر است که نوع لفاف نسبت به خود پشم شیشه مهمتر است زیرا تا وقتی که عایق پشم شیشه رطوبت فضا را جذب نکند , تعیین نوع لفاف می تواند به بهترین صورت وظیفه عایق بودن خود را جذب نماید.

پشم شیشه با روکش کاغذی

پشم شیشه با روکش کاغذی

مزایای پشم شیشه

1. دارا بودن چگالی های متنوع

2. سبک بودن عایق پشم شیشه

3. آسانی در نصب آن

4. کند سوزی و ضریب انتشار کم گاز سمی

5. دارا بودن خاصیت آکوستیک

معایب پشم شیشه

1. ساختار فیبری آن که در برابر رطوبت مقاومت کمی از خود نشان می دهد.

2. ایجاد مشکلات پوستی ,ضعف در دید و مشکلات تنفسی و ریوی در تماس مستقیم

3. مقاومت پایین پشم شیشه در برابر رطوبت

مزایای استفاده از پشم شیشه:

از مزایای این ماده می توان به برخورداری از دانسیته های مختلف اشاره کرد. هم چنین نصب آسان، سبکی عایق این ماده، سوختن کند و انتشار دادن گاز سمی به میزان کم می باشد. هم چنین خاصیت آکوستیک نیز از مزایای این محصول می باشد. از معایب این ماده نیز این است که در برابر رطوبت مقاومت کمی را از خود نشان می دهد. هم چنین در تماس با این ماده مشکلاتی برای بینایی، تنفس و ریه ایجاد می گردد.

پشم شیشه با پوشش آلومینیوم

پشم شیشه با پوشش آلومینیوم

عایقعایق پشم شیشهعایق حرارتی

اتصالات نصب عایقانواع پشم شیشهانواع عایق حرارتیانواع عایق صوتیبهران انرژیبهفیکسپروژه عایق کاری حرارتیپروژه عایق کاری صوتیپشم شیشه چیست؟پشم شیشه یا پشم سنگتراگسیل دیوار مشترکخرید عایق حرارتیخرید عایق صوتیخرید عایق مشهدعایق الاستومریعایق پشم سنگعایق پشم شیشهعایق حرارتی چیستعایق صوتیعایق کاریعایق کاری استودیوعایق کاری حرارتیعایق کاری دیوار داخلیعایق کاری دیوار میانیعایق کاری سقف نهاییعایق کاری صوتیعایق کاری موتورخانهعایقکاری سقف پیلوتمراحل انجام عایق کاری حرارتیمراحل انجام عایق کاری صوتیمشاوره عایق کاریمهندس صادق مفیدیمیخ معکوسنمایندگی پشم شیشه ایرانویژگی های پشم شیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image